RSS
English

Web katalog

Najčitanije

Najčitanije zadnjih 7 dana

Najkomentiranije

Najbolje ocijenjeno

Statistika

ŽENA POSTAJE HIT: Amra Babić, stroga načelnica sa hidžabom

Napisano 18.03.2013. 14:05
ŽENA POSTAJE HIT: Amra Babić, stroga načelnica sa hidžabom

VISOKO – Godinama su bh.. muslimani prakticirali oblik religije toliko umjeren da su mnogi od njih zalivali večere tijekom svetog mjeseca Ramazana nekim alkoholnim pićem.

Međutim, rat u Bosni 1990-ih stavio je na probu vjeru u jednoj od malobrojnih država u Europi gdje je islam većinska religija.

Nekada su se na ulici rijetko mogli vidjeti znaci prakticiranja vjere.Sada sve više žena nosi marame, a jedna od njih je nedavno postala načelnica jednog malog planinskog mjesta u središnjoj Bosni.

Izborna pobjeda Amre Babić u Visokom prošle godine učinila ju je prvom gradonačelnicom u ovoj balkanskoj zemlji i možda jednom od prvih u Europi koja nosi hidžab. Njezin uspon u ovom gradu od 46.000 stanovnika mnogo znači mnogima koje također nose vidljiva obilježja svoje vjere.

Također se suprotstavlja uvriježenim mišljenjima diljem Europe dok različita društva raspravljaju da li da kao represivnu odbace islamsku praksu pokrivanja žena ili da je prihvate u duhu umjerenosti.

Francuska je zabranila nikabe (potpuno pokrivanje lica) prije dvije godine. Turska, koja je dugo u javnom životu stvarala prepreke pokrivenim ženama, odnedavno je ublažila restrikcije na nošenje hidžaba na državnim sveučilištima. U drugim zemljama u tijeku je debata u vezi sa ovom politikom.

Islam je u Bosnu donio otomanski sultan Mehmed Osvajač 1463. Hidžab je dugo bio uobičajen, naročito u ruralnim područjima poput Visokog, ali je odbačen tijekom više od 40 godina vladavine komunizma. Javno prakticiranje religije u službeno ateističkoj zemlji značilo je ugrožavanje radnog mjesta i šansi za napredak.

Mnoge žene kažu da su ratna iskustva utjecala na njihovu odluku da se okrenu umjerenoj formi islama koji vjekovima definira tamošnju religijsku praksu. Neke od njih kažu da su osjećale da Europa i Sjedinjene Države oklijevaju da im priskoče u pomoć tijekom rata jer su zabrinute zbog islamističkog terorizma i da je njihova jedina utjeha bio Bog.

Rat je u Bosnu doveo džihadiste sa Bliskog istoka i još postoje neki džepovi gdje se ispoljava nasilni vjerski ekstremizam. Međutim, mnogi bh.. muslimani kažu da uspon umjerene vjerske prakse predstavlja protutežu ultrakonzervativnim oblicima koji se prakticiraju na periferiji.

Amra Babić, ekonomistkinja, brzo je počela valova u zemlji zbog svoje političke pronicljivosti. Za kratko vrijeme, otkako je preuzela vlast u gradskoj skupštini sredinom studenog, zaradila je reputaciju strogog rukovoditelja. Čak i cinični promatrači bh.. duboko podijeljenog političkog sustava izražavaju nadu da bi ona mogla pomoći da se prevaziđu godine nestabilne vlasti koja je BiH ostavila daleko iza Srbije i Hrvatske na putu ka Europskoj uniji.

“Ja sam Evropljanka i ja sam muslimanka. To je moj identitet”, kazala je Amra. “Hidžab je ono što vidite izvana. Ali ono što je unutra, to je snaga da se ne rade loše stvari. Da svoj život živim pošteno i da ne govorim jezikom mržnje.”

Ovdje u Visokom zimi je zrak ispunjen oporim, teškim mirisom kemikalija iz tvornice za preradu tekstila, gume i kože koja je glavni izvor rijetkih radnih mjesta u ovom kraju. Nezaposlenost u BiH iznosi oko 50 posto, nepovjerenje među etničkim grupama je na visokoj razini, a korupcija među dužnosnicima je sveprisutna.

Tijekom prve nedjelje mandata Amre Babić, zamalo nije isključena struja gradskoj skupštini zbog neplaćenih računa.

“Obični ljudi ne treba mnogo”, kazala je Babićeva koja je sama podigla tri sina pošto joj je muž ubijen tri tjedna prije nego što je rodila najmlađeg. “Potrebno im je samo da osjete da se netko brine o njima.”

Međutim, prepreke za žene koje se pokrivaju i dalje postoje. Mnoge koje nose hidžab kažu da su izložene diskriminaciji na poslu. U javnom životu, žene u vojsci su se žalile da su ih uznemiravali ukoliko bi počele nositi maramu, a prije nekoliko godina vodila se žučna javna rasprava da li bi ženama sa hidžabom trebalo dozvoliti da rade u pravosuđu. Sada ih u toj grani ima nekoliko.

Dio islamske obnove u Bosni pomogle su Saudijska Arabija i Turska koje su financirale rekonstrukciju zemlje nakon što su u ratu uništene neke od njihovih najpoznatijih vjerskih spomenika, zajedno sa većim dijelom infrastrukture. U Sarajevu, Džamija Kralja Fahda, najveća u zemlji, sagrađena je 2000.od saudijske pomoći i vikendom se tamo okuplja veliki broj vjernika.

Ekstremističke enklave u perifernim djelovima BiH izazivaju probleme unutar zemlje, a jedan od incidenata dogodio se u listopadu 2011. kada je jedan musliman iz Srbije pucao na američku ambasadu u Sarajevu ranivši jednog lokalnog policajca. Međutim, broj ljudi povezanih s ekstremističkom zajednicom je mali i, kako dužnosnici kažu, ne raste.

Na ulicama Sarajeva od rata se češće mogu vidjeti žene sa hidžabima, mada taj stil ipak nije postao standard. Više žena ih nosi u ruralnim područjima poput Visokog. Potpuno prekrivanje lica je rijetko.

“Za vrijeme komunizma niste imali obrazovanih žena koje su nosile marame, a da su napredovale u karijeri”, kaže Đermana Seta, šefica odjela za istraživanje u Centru za obrazovanje i istraživanje NAHLA.

Čak i sada, kaže Seta, “glavni dojam je ‘Ovo je neobrazovana žena sa sela’”.

Iz tog razloga, mnogi muslimani iz Bosne se nadaju da će izbor Babićeve možda pomoći da se promijeni stav o hidžabu.

“Ljudi misle da ste glupi ukoliko ste pokriveni”, kaže Senada Spahović (46) koja radi kao kuharica u Islamskom internatu nedaleko od Visokog i nosi hidžab. “Ovo je moj štit na glavi”, kazala je Spahović za svoju maramu.

Počela ju je nositi 1995. pošto joj je muž ubijen u njenom rodnom Goraždu.

Jedna od djevojaka iz internata gdje Spahović radi kaže da Babićeva predstavlja uzor.

“Ona znači nešto novo ovdje, ne samo u Bosni nego iu Europi”, kazala je Sumedža Ešidiri (19) dok je u učionici čavrljala s djevojkama koje su sve imale hidžabe. “Pokrivanje mi poručujemo ‘OK, ja sam muslimanka i otvorena sam.”

Čak i mnoge žene koje se ne pokrivaju u vezi s ovom temom sve češće imaju stav “neka svatko radi kako mu se sviđa”.

“Ponosni smo što je ona izabrana”, kazala je Jasmina Ismić (60), mještanka Visokog sa smeđom kosom ošišanom na paž.

Zauzevši karakterističnu pozu, pohvalila se da je bila mis Jugoslavije 1970-tih. Također je ispričala da je jednom srela Amru Babić u džamiji.

“Ja imam svoj stil, ona svoj”, kazala je.

poskok.info 


Nema komentara

Anketa

Ustavi