Mate Tadić/Želimir Crnogorac: Svjedočanstva o stradanju Hrvata

Napisano 20.01.2015. 13:24

Iz tiska je 18. veljače 2013. godine izišla knjiga „Svjedočanstva o stradanjima Hrvata“, urednika dipl. teol. fra Mate Tadića, dipl. ing. Želimira Crnogorca i suradnika, izdavačke kuće „Dva i dva“ iz Zagreba direktora Jurice Bakovića.

Tiskana je u nakladi od 2.000 primjeraka u tiskari „Denona“ u Zagrebu. Svjedočanstava i članci o stradanju hrvatskoga naroda, nastajali su više od deset godina od 2001. godine na području Duvanjske krajine, Hercegovine, Bosne, Dalmacije.

S izvješćima o stanju u općini, obrađeno je 50 pojedinaca i grupa sa stradanja u ratnim i poratnim godinama. Osobito iz Drugoga svjetskoga rata, Bleiburga i Križnoga puta, poslijeratne vlasti, križara, tamnica komunističkoga režima i ideologija 20. stoljeća. Autori priloga uz spomenute fra Matu Tadića i Želimira Crnogorca su i Ante Tadić, Kažimir Vučemil, Ivan Protuđer „Noga“, Ivica Karamatić „Klemi“, fra Petar Ljubičić, Petar Miloš, te Ivan Anđelić.

U svom radu autori su se u uvjerili, kako još ima onih koji se iz straha ustručavaju reći pravu istinu i otkriti zločince. Donesena svjedočanstva istrgnuta su gotovo u posljednji čas od zaborava, te priličan broj ljudi čija su svjedočanstva zapisana više nije među živima.

Knjiga je veličine 30,5 x 24 cm na 425 stranica, s tvrdim uvezom i omotom, te masnim papirom. U njoj je doneseno 380 crno-bijelih fotografija i u boji, preko 130 stranica dokumenata, te 2.610 indeksiranih pojmova koji olakšavaju čitanje i brže snalaženje.

Ovaj su projekt sa svojih deset stručnih članaka, mišljenja i prosudbi obogatili: prof. dr. sc. Josip Jurčević iz  Instituta društvenih znanosti  „Ive Pilara“ u Zagrebu, doc. dr. sc. Mile Lasić s Pravnoga fakulteta Sveučilišta u Mostaru, prof. dr. Salih Jalimam s Fakulteta humanističkih nauka „Đemala Bijedića“ u Mostaru, mr. sc. Marko Tokić ravnatelj „Instituta za društvene djelatnosti“ Sveučilišta u Mostaru, prof. Mate Kelava iz Tomislavgrada. Jednako su vrijedni i prilozi odvjetnika Josipa Muselimovića iz Mostara, kao i vicepostulatora postupka mučeništva »Fra Leo Petrović i 65 subraće« mr. fra Miljenka Stojića. Projekt je samostalno financiran, a vrijedno je istaknuti sufinancijera poduzetnika i sudionika Domovinskoga rata ing. Ivana Stanića „Švabu“.

Tako je članak o životu i radu političkog uznika dr. fra Smiljana Zvonara iz Tomislavgrada, istraživan i pisan prema arhivskim izvorima uz dostupnu literaturu. Korišteni su dokumenti, radnje, pisma i fotografije iz arhiva u Tomislavgradu, Mostaru, Zagrebu, „Bundes arhivu“ u Berlinu, kao i onih u privatnom vlasništvu pojedinaca. U dostavi arhivske građe ponajviše su doprinijeli: fra Ante Tomas i fra Ante Marić iz Mostara, fra Nikola Rosančić iz Zagreba, Mijo Stanić iz Njemačke, pojedini svjedoci i politički uznici, rodbina fra Smiljana Zvonara, dok i sam urednik posjeduje dostatnu građu.

Kod svjedočanstava i članaka koji su objavljeni u nekom listu, časopisu ili zborniku to je i naznačeno. Članci su pisani razumljivim jezikom ljudima prosječne naobrazbe, čime će biti obogaćeni i visoko naobraženi. I ova knjiga doprinosi istraživanju, boljem shvaćanju i vrednovanju povijesti hrvatskoga naroda. Donesena su svjedočanstva o namještenim političkim procesima grupa i pojedinaca, komunističkim kazamatima u Zenici, Golom otoku, Ćelovini. Neobjavljena izvješća iz tadašnjega komunističkoga sustava, ili koja su bila dostupna tek užim krugovima „odabranih“ i ideološki „podobnih“.

Čitatelji će dosta novoga otkriti, što će možda promijeniti i neka njihova razmišljanja i stavove. Građa se može koristiti u stručnom radu povjesničara, dok će biti prikladna studentima i učenicima u pisanju diplomskih, seminarskih i maturalnih radova.

Veliki je strah posijan u mračnim godinama, totalitarne vlasti nad hrvatskim narodom. Tajne državne službe OZNA i UDB-a, KNOJ i partijski Komiteti pokrivali su cijelo područje, doušnicima u službi komunističkom režimu. Ova knjiga je poticaj općinskim i županijskim vlastima, saborskim i skupštinskim zastupnicima u zauzimanju za osnivanje općinskih povjerenstava. S ciljem zapisivanja svjedočanstava, obilježavanja i ekshumiranja grobišta i stratišta svih žrtava iz svih ratova.

Dr. sc. Ivica Lučić iz „Hrvatskoga instituta za povijest“ u Zagrebu o ovoj knjizi kaže: „Ta svjedočanstva kao i dokumenti te novinski članci koji su pripremljeni  na vrlo uvjerljiv način, ukazuju na karakter jugoslavenskoga komunističkoga režima.“

Po riječima recenzenta knjige dr. Zvonimira Šeparovića, predsjednika „Hrvatskoga žrtvoslovnoga društva“ u Zagrebu: „Ovo je u neku ruku i zbornik radova posebno mladim osobama da se upoznaju sa zlom kojega je predstavljao komunizam kao brutalni totalitarni sustav, koji je negirao slobodu čovjeka i prava hrvatskoga naroda. Ova je knjiga pravi spomenik tolikim žrtvama koje su pale i tolikim ljudima koji su patili pod  terorom  jednoumlja i nasilja svake vrsti. Ova je knjiga pravi mali kompendij, znanstvena knjiga prilagođena prvim potrebama u kraćem obliku. Ova je knjiga pravi žrtvoslov kakvih imamo posljednjih godina, viktimološke građe i svjedočanstava velike vrijednosti.“

Hrsvijet.net